Saturday 30 June 2012

30 sen pun nak kedekut

Assalamualikum wbt..

Phew.. lama gila baru aku ngadap belog ni. Busy sikit dengan kursus kat kampus+punggah barang dari satu hostel ke satu hostel yang lain. Pasni nak angkut barang lagi, pindah rumah sewa. Aiyooo..

Ok, kali nih nak citer selain citer pasal si Rara tu. Siapa Rara? rujuk sini.

Kali ni pasal member aku, a.k.a member course-mate aku. Kitorang tinggal kat asrama yg sama.


Aku memang terkenal dengan orang yang kuat makan mi segera, especially mi sedaap mcm kat atas nih. Paham2 je lah student kan, memang sengkek sikit. Korang yang banyak duit dok diam2.

So, pada satu petang, member aku datang bilik aku.

"Hero, nak megi satu, ade tak?"

"Ade..ade..kat bawah locker tu.."

"Kejap aku ambil duit"

"Ok"

Bila dia datang, dia bawak duit syiling. Lepas bagi duit, dia terus blah. Then aku kira duit yang dia bagi tu, RM0.70. What???

Betul2 kedekut gila. Agak2 lah bagi tu je. Aku pelik tapi gelak dalam hati. Orang macam nih pun ada ka.


Yang buat aku heran nih, asal tak bagi duit kertas RM1 je? nape susah2 cari 70sen tuh? Kalau betul2 nak beli, bagi lah RM1 syiling. Kenapa mesti kurang 30sen?

Ok, bukan aku ni kedekut 30sen tu. Aku jenis tak kesah sangat pun, sebab member2 kan.

Nampak sangat kedekut. Serius.

Atleast dalam hati, consider lah beberapa perkara. Contohnya, masa yg dia dah buang pegi pasarraya beli megi, minyak motor, dan lain2.

Sebab apa aku rasa pelik? sebab aku kalau beli barang kat member, aku akan lebihkan sedikit. Biar member rasa selesa sikit. Tapi member aku nih? Langsung tak tanye berapa nak bayar, tetiba bagi 70sen jer.

Mungkin korang rasa aku nih kebudak-budakan sebab pasal 30 sen pun nak kecoh.



Bukan apa, ni kira adab kita dengan orang lain. Bagi lah lebih sikit since member dah nak tolong. Korang bayangkan kalau member taknak jual, so korang terpaksa la pegi sendiri beli barang tu, which is korang tengah betul2 nak benda tu.

Bila korang bayar lebih sikit, tu kira penghargaan korang kat member korang tu. Kalau jadi mcm kes aku, lepas ni bila dia minta tolong lagi, agak2 aku nak tolong tak? Pikir 2-3kali jugak aku.

Sama kes jugak korang slalu tumpang motor member pegi mana2. atleast bagi lah RM2 dlm seminggu as reward kat member, boleh jugak dia buat isi minyak.

Yang ke-pelik-an,
Akulah Hero

2 comments:

  1. itu jenis cukup2 najet aje dia guna.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak tahu lah saye..sabo je la..member punya pasal -_-''

      Delete